mandag 23. november 2009

What in the world: Mandag 23. November, kl 05:51 2009.


Hmm..merker jeg hverken er den mest pliktoppfyllende eller ivrige bloggeren.

MEN siden jeg allikevel våknet kl 04:47 denne mandags morningen, så var der ikke mye annet å gjøre, enn å logge seg inn og komme med en liten oppdatering over Måneden som har gått.

Om det er intressant eller relevant for andre å lese om? - aner ikke, men etter utallige forsøk på å skrive dagbok kun for meg selv, så kan jeg like godt eksponere mine gjøremål, tanker,  ukentlige oppdateringer og inspirasjon  her.

Innlegg #1:
Til alle dere som har eksamensforbredelser i denne "førjulstid", så har jeg funnet noe kalt
"Study Ball", som skal forsikre deg om at du faktisk sitter å studerer.


"The Study Ball gadget is a prison-style ball and chain that you can program to keep track of how much time you spend studying. Once you’ve selected the desired duration, you chain the ball to your ankle and the manacle won’t come off until the schedule study time is up.
A red LED indicator displays the “Study Time Left“ and keeps you informed as to how much longer you’ve got to keep studying. The ball and chain are made of highly durable steel and weighs a total of 9.5 kg / 20.95 pounds, which makes it difficult to move while wearing it.
"

Innlegg #2:
Innser vel i grunn at jeg faktisk må fortelle litt om meg selv her, så til deres informasjon studerer jeg Art Direction på en av norges ledende kommunikasjonsskoler. En art director er en form for kreativ leder innenfor reklame, PR, film, TV, radio, internett, magasiner, videospill etc.

Som sisteårs student er det vel i grunn på tide å finne ut hvilken vei man vil gå. Så en av disse uoppdaterte uker, har jeg vært så heldig å få prøvd meg som AD på en norsk novellefilm kalt "DINO" (-en teaser på kommende trailer :)
 
"DINO" handler om en Dilovan (Dino), en kurdisk gutt som akkurat blir sluppet ut av fengsel etter å ha sonet en dom på seks år. Han er klar for å starte på blanke ark å legge en dyster fortid bak seg. Det er ikke akseptert blandt den gamle guttegjengen som gjerne vil ha han tilbake, og lever etter en hard policy. Skyggene Dino prøver løsrive seg fra innhenter ham, og det er duket for konfrontasjon...

Filmen blir produsert av Fratres Films, et nystartet produksjonsselskap i 2008 og består av Director David Berget, og producer Farid Omer. Filmens historie faktisk er basert på hendelser fra livet til Farid Omer. Begge gutta er fantastisk flinke, og dette har vært en kjempeopplevelse som absolutt har gitt mersmak. Jeg har lært masse, og ikke minst møtt mange dyktige, bra mennesker.

Er så mye mer å passe på under en innspilling, enn man kan tenke seg,  ALLE på et filmsett må til en hver tid vite hva oppgaven deres er, og ta ansvar for den for at det skal gå.



Mange sene/tidlige kvelder, mye dyrt utstyr, og mye opprigg og nedrigg.


Regi må gis, her Farid Omer -produser, og script står klar.


Eirik, utrolig dyktig på det visuelle og foto.


Simen, mannen som gir deg lyd.


Lys: Peter sa "bli lys", og det ble lys.
Prod ass`r passer på at bilder ikke ankommer locations uventet.


Hva ser vi på?


-Monitor. Kaffe, batterilader, og mob er faktisk et must blandt mye mer.

Innlegg #3:
Halloween -en helt unødvendig tradisjon å feire her til lands, men siden handelsmakten aldri får nok, har vi naivt adoptert denne amerikanske feiringen. Og siden Halloween i år falt på en lørdag ble det til at jeg måtte forholde meg til både mumier, spøkelser, vampyrer etc etc bare for å få meg et glass...eller ti! Så sammen med gode venner, utkledd som "shemale" hvis noen spurte -dro jeg på privatfest til skatesjappa SHIT som ligger i Torggt. 25.

Liten, intim butikk, men med gjennomført design.



Sjappa ble åpnet her i Oslo 17. April i år av Frode Goa, (bilde o.t.h.) som også fører SHIT i Stavanger.
Her sammen med en morsom vakt på The Villa der kvelden endte. The Villa er en fet underground club som ligger under Hells Kitchen i Møllergt 23. på hjørnet av Youngstorget.

Har du en god idé? Lyst å starte for deg selv? Disse hjelper deg på veien!

Altinn www.altinn.no
Samling av elektroniske skjemaer for moms, statistikk, selvangivelse, årsregnskap og mer til.
Gjennom Altinn er det lettere å finne, fylle ut og levere skjemaer til offentlige etater.

Bedin www.bedin.no
Har som målsetting å gjøre det enklere å starte og drive næringsvirksomhet i Norge.
Samler blant annet noen enkle guider for etablerere, og har en liten "kokebok" i bedriftsetablering.

Brønnøysundregistrene www.brreg.no
Norges sentrale registeretat med ansvar for flere statlige edb-registre, for eksempel løsøreregisteret, foretaksregisteret, konkursregisteret, enhetsregisteret og oppgaveregisteret.

Innovasjon Norge www.innovasjonnorge.no
Tilbyr tjenester og programmer som skal bidra til å utvikle distriktene, øke innovasjonen i næringslivet over hele landet og profilere norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Lovdata www.lovdata.no
Her finnes ajourførte lover og forskrifter.

Narviktelefonene, tlf: 800 33 840
En nasjonal gratis informasjonstjeneste for gründere, og for bedrifter generelt.
Målsetting: Å gjøre det enklere å starte og drive bedrift i Norge.

Næringsetaten i Oslo http://www.naringsetaten.oslo.kommune.no/
Informasjon og veiledning til etablerere, forvaltning av det statlige etablererstipendet, forvaltning av serverings-, alkohol og film- og videogramloven, samt kontrollvirksomheten av disse lovene.
 

Innlegg #4:
Ellers hva har skjedd i løpet av den siste mnd? Vel, jeg bestemte meg for en tid tilbake at jeg skal gjøre minst 1 ting jeg aldri hadde gjort før hver uke, og det må være noe jeg selv syntes er en utfordring, -ikke helt umulig kleint heller!

Så den første utfordringen var å dra på blind date, en situasjon jeg virkelig ikke finner forlokkende å sette meg selv i, men den gang ei. Jeg lever fortsatt, og det var faktisk ikke kleint i det hele tatt, men en morsom erfaring.


En annen ting jeg aldri har gjort før, men som jeg hvertfall ikke kommer til å gjøre igjen:

Nøff nøff - pådro meg svineinflu`n, og en uke i senga.

Så den neste utfordringen var den som absolutt var kleinest, -noe kalt Gymbaloo. Det er på Blå hver mandag,  og er et gratis treningstilbud som gir mulighet for å få trent med dans. Skills, rytme eller alkohol er ikke et must siden det er kun for gøy. Facegruppe for å joine.

Denne gangen spilte Fingern ( Dj Goldfinger ) og Dj NUHHH. Og selvsagt så kom det jo akkurat den dagen jeg var der en koreograf som skulle lære oss en koreografi..-passer jo bra siden jeg ikke klarer følge koreografien på en aerobictime engang. Men konseptet var funny da, for førstkommende fredag, nøyaktig kl 01:00, begynner DJ`n å spinne den låta vi øvde inn dans til, og så skal danseguvet på Blå taes over av mange som faktisk danser likt..hehe - massiv dance attack.

Arrangør Ane Øverlie (25) på Gymbaloo. Foto: Nordby Carl Martin

Den siste utfordringen jeg har rukket så langt er å være publikum på en TV produksjon sammen med ei venninde. Er egentlig best å sitte trygt og godt hjemme i sofa`n å se på skjermen i stua, vekk fra alt av spotter, kameraer og monitorer, men det fristet å melde seg som publikum på Lydverket siden Bergensbandet Datarock skulle entre scenen, og man da får en gratis minikonsert.


Datarock er faktisk mad fete: http://www.myspace.com/datarock
Peace out - nok oppdatering for nå.

1 kommentar:

  1. haakone@student.uio.no

    sez the Redacted personage, no longer a sugray superuser.

    h.

    SvarSlett